La publicació massiva de les estadístiques anuals de Spotify Wrapped torna a protagonitzar milers d’històries a Instagram i Twitter, però un recent estudi sociològic ha fet una descoberta poc afalagadora: els usuaris que comparteixen aquesta informació tenen tendència a sobreestimar l’interès que generen entre els seus seguidors.
L’informe, elaborat per l’Institut de Dinàmiques Digitals de la Universitat Autònoma de Barcelona, conclou que el 73% dels enquestats considera "avorrida" la majoria dels Wrapped que veuen, especialment quan els gustos musicals són genèrics o repetitius. Malgrat això, un 81% dels qui el comparteixen creu que la seva llista de cançons preferides reflecteix una identitat única i atractiva.
“Una cerca de validació”
Els autors de l’estudi apunten que el fenomen podria estar relacionat amb la necessitat de validació en l’era digital. “Quan un usuari penja el seu Wrapped, no busca mostrar només música, sinó construir una imatge d’ell mateix que desitja projectar als altres”, explica la doctora Anna Vidal, sociòloga i directora de la investigació.
Segons Vidal, aquesta pràctica s’ha convertit en una mena de ritual anual que reforça les dinàmiques socials de les xarxes. “A diferència d'altres tipus de contingut, el Wrapped permet als usuaris sentir que participen en una conversa col·lectiva i, alhora, exhibir una part personal que consideren especial”, afegeix.
La contradicció: admiració o indiferència?
L’estudi també reflecteix una paradoxa: mentre que la majoria d’usuaris reconeixen que no solen fixar-se gaire en els Wrapped d'altres, gairebé la meitat confessa que espera que el seu propi Wrapped generi reaccions, comentaris o "likes". Això posa de manifest una desconnexió entre les expectatives i la realitat d’aquesta pràctica.
El Wrapped, una icona cultural
Tot i les crítiques, el Wrapped de Spotify s’ha consolidat com un fenomen cultural, fins i tot amb memes i debats al voltant de les cançons més escoltades. Aquest any, l’artista més compartit ha estat Bad Bunny, seguit per Taylor Swift i Drake, mantenint el domini de la música comercial.
Malgrat els resultats de l’estudi, sembla poc probable que la tendència disminueixi. Els experts suggereixen que el Wrapped continuarà sent una cita ineludible del calendari digital, independentment de si realment interessa o no als altres.